neděle 2. února 2014

Den co den- David Levithan

autor: David Levithan
název v originále: Every Day
název v češtině: Den co den
série (orig/cz):  -
díl v sérii: -
nakladatelství: CooBoo
vydáno2013
počet stran: 344

Anotace
Každý den se probudíte v jiném těle, každý den žijete život někoho jiného. A tak platí jedna jediná zásada – vyhněte se tomu, aby si někdo všiml, že na jeden den přebýváte v těle někoho jiného a nepleťte se do jeho života. Vše je v pořádku, až do rána, kdy se probudíte v těle Justina a zamilujete se do jeho přítelkyně Rhiannon. Od toho okamžiku všechna pravidla, podle nichž jste až do teď žili, přestávají platit. Konečně se objevil někdo, s kým chcete být den co den.

Hodnocení
Kniha mne zaujala už svým citátem na obálce o samotné obálce ani nemluvě. A tak jsem se rozhodla, že si ji musím přečíst. Není tedy divu, že jsem se na ni vrhla relativně brzy po té, co jsem ji objevila pod stromečkem.

Podle všech anotací jsem od knihy očekávala nejspíš klasický romantický příběh. Potkali se a hned se zamilovali, byly nějaké potíže, skončili však spolu a žili šťastně dokud se nerozešli/nezemřeli. Den, co den je však něco trošku jiného. Ano, potkali se, ale zamilovali se až po nějaké době.


Není to jen kniha o romantickém příběhu. Byla jsem překvapená tím, jak se autor vůbec neobtěžuje se sexuální orientací postav. Už jen to, že hlavní postava sama sebe nebere ani jako kluka ani jako holku. To, že jednou tu máme homosexuální dívčí pár, za chvíli zase chlapecký. Dokonce se tu vyskytl i chlapec v dívčím těle.
Doufal jsem, že láska překoná všechny potíže. Ale láska nepřekoná žádnou překážku. Sama o sobě nepřekoná zhola nic.
Spoléhá na nás, že jejím jménem překonáme všechny potíže sami.
Den co den, str. 298

Každý den jiný osud, každý den jiný život, každý den všechno nové. Královna školy? Outsider? Šprt? Feťák? Kolik osudů si vymyslíte, s tolika se v knize můžete potkat. Autor prostě a jednoduše poukazuje na to, že každý nežije tak jako vy a přitom tak někdo žije.

Při vyprávění toho, kolik osudů A zažil si možná uvědomíte, jak nudný nebo naopak třeba hodnotný život vedete. Rozhodně vás kniha donutí k zamyšlení o smyslu vašeho života. No nebo při nejmenším mne donutila.

Samotná dějová linka je jen takovou perličkou, ale i ta ukazuje krásu a zároveň ohyzdnost lidské duše. Kniha není jen jednoduchý příběh, je to pořádný spletenec myšlenek, které si však dohromady skvostně sedly. Bezprostřední reakce po dočtení knihy byla: "A to je sakra co? To si jako dělá srandu." Po přečtení pochopíte. :) A já tedy knize dávám úžasných 95 %.

zdroj obrázku, anotace: cooboo.cz

10 komentářů:

  1. Konec mě opravdu překvapil, ale z n knížky jsem zas tak nadšená nebyla. Den co den má nádhernou obálku. =)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano obálka je nádherná. Však každý jsme jiný, takže v pohodě. Beru, že někomu se může líbit méně a jinému zase více.

      Vymazat
  2. Myslím, že to lepšie dopadnúť nemohlo. Lebo inak bola kniha o ničom :D

    OdpovědětVymazat
  3. Zhruba před týdnem jsem ji dočetla. Líbila se mi, nelíbila se mi. Tak nějak se mi to prolínalo oboje dohromady. Spousta věcí mě nadchla, spousta věcí se mi prostě a jednoduše nelíbila (nejvíc ze všeho mě štvala samotná hlavní postava a všechno okolo ní :D). Pořádně jsem si ji nevychutnala, ale je to zajímavý počin :)

    OdpovědětVymazat
  4. fakt se na to docela těším! :) Když to všichni tak vychvalujete :)

    OdpovědětVymazat
  5. hm, tak to jsem čekala kapku něco jiného. nicméně takový námět jsem ještě nečetla a představa tolika různých zkušeností z tolika životů je určitě zajímavá, takže se do knížky určitě pustím. pěkná recenze ;-)

    a určitě souhlasím, ta obálka je OPRAVDU působivá. jedna z těch nejlepších.

    OdpovědětVymazat
  6. Hm, ak na ňu narazím, prečítam si ju, ale čosi ma na nej tak úplne neláka napriek kope pozitívnych recenzii.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nu každý má jiný vkus a poslední dobou mám pocit, že je to i hodně o náladě, jestli tě knížká ne/láká, a pak se ne/líbí.

      Vymazat

Díky za tvůj komentář.