středa 27. listopadu 2013

Zakletá- Orson Scott Card

autor: Orson Scott Card
název v originále: Enchantment
název v češtině: Zakletá
série (orig/cz):  -
díl v sérii: -
nakladatelství: CooBoo
vydáno2013
počet stran: 422

Anotace
V okamžiku, kdy desetiletý Ivan narazí v hustém lese Karpat na tajemnou mýtinu, se jeho život navždy změní. Na vrcholu podstavce uprostřed mýtiny spatří ležet krásnou zakletou princeznu Katarinu, kterou hlídá tajemná nestvůra, jež ho zažene na útěk. Nyní je Ivan americký postgraduální student, který před sebou má slibnou budoucnost a je zasnoubený s ženou svých snů. Přesto stále nemůže zapomenout na ono setkání, i když se sám sebe snaží přesvědčit, že to byl pouze výplod dětské fantazie...

Hodnocení
Když jsem se o knize dozvěděla byla jsem neskutečně zvědavá jaká bude a hned se rozhodla, že ji prostě musím mít. Miluju pohádky a jejich rozličné adaptace.

Když jsem začala knihu číst byla jsem lehce v šoku. SSSR a konvergování od křesťanství k judaismu, to jsem opravdu nečekala. Na pohádku mi to přišlo jako trošku složité téma. Ale uznávám, že Card se s tím popral relativně dobře.


Kdybych měla objasnit vše v knize jako křesťanství, judaismus, pohanství, magie, cestování v čase, mytologie, praslovanština atd. nespíš by se vám to jevilo jako neskutečně překombinované. Naštěstí opak je pravdou. Orsen je ve svém oboru mistr, a tak tato zdánlivě neslučitelná témata dal do hromady způsobem, kterému jsem se až divila. Téměř vše do sebe hladce zapadalo.

Jelikož jsem trošku šáhlá, tak vás jistě neudiví, že se mi líbilo i použití občasných ruských, staroslověnských či praslovanských výrazů. Na druhou stranu ponechání výrazu "public relations" mi docela vzalo dech, vzhledem k tomu, že se nejedná o nic nepřekonatelně nepřeložitelného.

Zvolené místo hlavního děje- Rusko alias Ukrajina, se mi také velice líbilo. Asi holt v sobě nezapřu slovanskou příslušnost. :)
Ivan se začal beze slova svlékat."Co to děláš?"osopila se na něj. "Varovala jsem tě, abys nečekal žádná manželská privilegia." Ivan se zarazil. "Nechci tvoje tělo, chci jen to svoje. Když jsem tu jako otrok, budu se také jako otrok oblékat."
Katerina a Ivan v postu hlavních postav společně s Babou Jagou se mi velmi zamlouvali. Ivanův smysl pro humor, uštěpačné poznámky zejména v prvních třech čtvrtinách knihy u mne vyvolávaly pěkné záchvaty smíchu. Stejně tak jako jeho slovní přestřelky s Katerinou. Baba Jaga zase stála za to při rozhovorech s Medvědem. Takového mluvícího medvídka bych si klidně vzala domů. On měl taky nezapomenutelné hlášky.
Orsen je opravdový vypravěč. Ačkoli je celý příběh vyprávěn er-formou, nakoukneme do hlavy všem důležitějším postavám, jelikož autor se vždy na jednu zaměří a vypravuje o jejím bezprostředním okolí i jejích pocitech. To všechno navíc prokládá vtipnými situacemi či poznámkami.

Přesto všechno jsem z knihy mírně v rozpacích. Kniha se mi líbila, o tom nemějte pochyb, ale asi jsem čekala zpracování v trochu jiném duchu. A epilogově laděná, ačkoli otevřená kapitola, no ta mi trošku nesedla. Knihu tedy hodnotím 70 %.

zdroj obrázku, anotace: cooboo.cz

Žádné komentáře:

Okomentovat

Díky za tvůj komentář.